ההשפעות הבריאותיות של מים מזוהמים

ישראל ידין קבלן רשום מס' 32008​

גורמי הזיהום במים הם רבים. שפכים, שאריות מזון וחומרי ניקוי זורמים אל מי הביוב וחלקם מחלחלים אל תוך האדמה עד מאגרי מי השתיה. גם פסולת מהתעשייה, כימיקלים ומתכות מגיעים אל המים ומהווים סכנה לבני אדם, לגידולים חקלאיים ולבעלי חיים.גורמי הזיהום במים הם רבים. שפכים, שאריות מזון וחומרי ניקוי זורמים אל מי הביוב וחלקם מחלחלים אל תוך האדמה עד מאגרי מי השתיה. גם פסולת מהתעשייה, כימיקלים ומתכות מגיעים אל המים ומהווים סכנה לבני אדם, לגידולים חקלאיים ולבעלי חיים.

נושא איכות המים מטופל ברשויות המקומיות, מפוקח על ידי רשות המים לפי דרישות משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה. בעל המקצוע אשר ברשותו הידע והבקיאות בתחום הבדיקות והבקרות לאיכות המים הוא תברואן מוסמך.

אילו מחלות נגרמות כתוצאה ממים מזוהמים?

הימצאותם של חיידקים ונגיפים, מתכות, כימיקלים ונפט המגיעים אל מקורות המים עלולים לגרום למחלות אשר פוגעות במערכת הנשימה והמעיים. פסולת רעילה של מגוון סוגים של כימיקלים משנה את הרכב המים והיא עלולה לגרום למחלת הסרטן, השפעות גנטיות ולהשפעות רדיואקטיביות מסוכנות.

מים עם ריכוז גבוה של חומרים רעילים אינו יכול לשמש לשתייה, חלחול הפסולת משפיע גם על גידולים חקלאיים ועל בעלי החיים ומובילים להשפעה על חומרי הגלם המשמשים ביצור מזון ביתי או תעשייתי.

השפעת מים מזוהמים על בתי עסק

עסק המטפל באחד מהתחומים הקשורים בייצור מזון, בהובלת מזון או הגשת מזון אחראים על בריאות הציבור בפני החוק. זיהום מים בבית עסק אשר עיסוקו מזון עלול להיות גורם קריטי בניהול העסק.

העסק חייב לנקוט בצעדים כדי לשמור על ניקיון מקורות המים של בית העסק, מערכות הניקוז והביוב, ניקיון המשטחים ועל רמת היגיינה גבוהה בטיפול ובמגע של העובדים במזון. אחד הצעדים לשמירה על מקורות המים הוא לבצע טיפול וחיטוי של מערכות המים בעסק בעזרת אינסטלטור ותברואן מוסמך ובכך לענות על הדרישות המחמירות של משרד הבריאות חלות על עסקים מסוג זה ולשמור על בריאותם של הלקוחות.

תפקידו של תברואן מוסמך בענף המים

ענף המים בישראל כולל את מאגרי מי השתיה, טיפול בשפכים ובמי ביוב וטיפול במערכות מים שונות. הסמכתו של התברואן מאפשרת לו למלא מספר תפקידים:

  • מפקח על התקנים הקיימים בענף המים.
  • ממלא תפקיד של דוגם מים מוסמך של מי השתיה, של מי ביוב ושפכים או דגימות לאחר חיטוי וניקוי מאגרי מים אשר מוצבים על גגות של בתים משותפים.
  • התברואן נשלח על ידי הרשויות המקומיות לבצע דגימות של מי השתיה ברחבי הערים.
  • ממלא תפקיד של מנהל מערכות מים אשר אחראי על התברואה ואיכות מים.
  • מבצע ביקורות תברואה למקורות מים בבתי ספר וגני ילדים, איכות מי השתיה, סילוק וניקוז השפכים במוסד הלימודי וחדרי השירותים שבו.
  • מעורב בתהליכי רישוי עסקים בנושאי תברואה בכלל ובפרט כאשר העסק עוסק באחסון, עיבוד, טיהור, והובלת שפכים ובהכנת מזון.לסיכום, מים מזוהמים הם סכנה בריאותית חמורה, ממחלות ריאה ומעיים ועד מחלות קשות וסופניות. זו הסיבה לדרישות חמורות של הרשויות והמשרדים הממשלתיים בנושא זה והעסקת תברואן מוסמך בתחום הפיקוח של איכות המים.

שתפו את המידע עם מי שצריך:

לפרטים וקבלת מידע השאירו פניה:

בכל שאלה והתייעצות השאירו פניה ונשוב אליכם בהקדם:

דילוג לתוכן